פאנינג בתרגום חופשי בעולם הצילום הינו צילום אשר צולם במהירות נמוכה ועוקב אחר אובייקט בתמונה,
התוצאה באה לידי ביטוי באובייקט חד (נגיד אופניים, מכונית, ציפור ועוד...) ורקע מרוח.
הינה דוגמא :
F18 ~ 1/60 @ ISO 100
התוצאה באה לידי ביטוי באובייקט חד (נגיד אופניים, מכונית, ציפור ועוד...) ורקע מרוח.
הינה דוגמא :
F18 ~ 1/60 @ ISO 100
אז איך מבצעים פאנינג איכותי ?
עושים זאת בעזרת עקיבה של המצלמה אחר האובייקט המצולם ובמהירות תריס איטית (חשיפה איטית יחסית) ובאמצע תהליך העקיבה לוחצים על כפתור הצילום.
זה מאוד חשוב לא להפסיק את העקיבה גם אחרי הלחיצה על כפתור הצילום לשנייה נוספת !
אך לפני הכל, איך בכלל נגשים לצלם תמונה שכזו ?
העניין מתבסס על תזוזת המצלמה ביחד עם תנועת האובייקט (לאותו כיוון כמובן) וצילום במהירות תריס איטית.
את התמונה למעלה צלמתי במהירות חשיפה של 1/60 ב-ISO של 100 וצמצם מאוד סגור של F18
בגלל מהירות הצילום האיטית באמצע היום, הייתי חייב לתת פיצוי על כמות האור האדירה שנכנסה לחיישן ולכן סגרתי את הצמצם והשתמשתי ב-ISO הנמוך ביותר.
את הצילום בצעתי ממרחק קצר למדי של כ-5-10 מטרים בלבד עם כ-70 ממ' עדשה (עדשת זום),
באופן כללי מהירות חשיפה באזור ה-1/60 יעשו את העבודה בשעות היום כאשר יש שמש,
בשעות הערב והבוקר המצב יהיה יותר לכיוון ה-1/30 או שפשוט תעלו קצת ISO.
דבר נוסף וחיוני (אך לא חובה) זו חצובה או מייצב תמונה (IS בקאנון) אשר יעלה את איכות התמונה פלאים
בגלל שהצילום נעשה במהירות מאוד איטית וגם תוך כדי תנועה כל תזוזה אשר מחוץ לציר האופקי תיצור טשטוש לא רצוי, אז קחו את זה בחשבון.
דבר אחד לפני אחרון שכבר אמרתי, אל תפסיקו את התזוזה שלכם (העקיבה אחרי האובייקט) מיד אחרי הלחיצה על הצילום המשיכו לזוז עם האובייקט לשנייה אחת נוספת אחרי הלחיצה על הצילום, העניין הזה קריטי ומבדיל בין תוצאה טובה לתוצאה גרועה.
ועניין אחרון חביב,
אל תתיאשו בפעמים הראשונות, הטכניקה דורשת כמה ניסיונות עד שתופסים את העניין (ואני כותב את זה מניסיון, גם לי לקח זמן בפעם הראשונה).
אך לפני הכל, איך בכלל נגשים לצלם תמונה שכזו ?
העניין מתבסס על תזוזת המצלמה ביחד עם תנועת האובייקט (לאותו כיוון כמובן) וצילום במהירות תריס איטית.
ככל שהאובייקט זז מהר יותר כך מהירות החשיפה (תריס) תהיה מהירה יותר.
את התמונה למעלה צלמתי במהירות חשיפה של 1/60 ב-ISO של 100 וצמצם מאוד סגור של F18
בגלל מהירות הצילום האיטית באמצע היום, הייתי חייב לתת פיצוי על כמות האור האדירה שנכנסה לחיישן ולכן סגרתי את הצמצם והשתמשתי ב-ISO הנמוך ביותר.
את הצילום בצעתי ממרחק קצר למדי של כ-5-10 מטרים בלבד עם כ-70 ממ' עדשה (עדשת זום),
באופן כללי מהירות חשיפה באזור ה-1/60 יעשו את העבודה בשעות היום כאשר יש שמש,
בשעות הערב והבוקר המצב יהיה יותר לכיוון ה-1/30 או שפשוט תעלו קצת ISO.
דבר נוסף וחיוני (אך לא חובה) זו חצובה או מייצב תמונה (IS בקאנון) אשר יעלה את איכות התמונה פלאים
בגלל שהצילום נעשה במהירות מאוד איטית וגם תוך כדי תנועה כל תזוזה אשר מחוץ לציר האופקי תיצור טשטוש לא רצוי, אז קחו את זה בחשבון.
דבר אחד לפני אחרון שכבר אמרתי, אל תפסיקו את התזוזה שלכם (העקיבה אחרי האובייקט) מיד אחרי הלחיצה על הצילום המשיכו לזוז עם האובייקט לשנייה אחת נוספת אחרי הלחיצה על הצילום, העניין הזה קריטי ומבדיל בין תוצאה טובה לתוצאה גרועה.
ועניין אחרון חביב,
אל תתיאשו בפעמים הראשונות, הטכניקה דורשת כמה ניסיונות עד שתופסים את העניין (ואני כותב את זה מניסיון, גם לי לקח זמן בפעם הראשונה).
F16 ~ 1/60 @ ISO 100
רציתי לתקן משהו,
השבמחקאת המייצב צריך לסגור. תפקידו הוא לתקן לך את התנועה של היד (רעידות) מה שבפאנינג אנחנו מייצרים בכוונה.
סתם נקודה למחשבה.
אבל אנו זזים בציר האופקי
השבמחקמעוניינים לבטל את הרעידות בציר האנכי.
במתג ה-IS יש 2 מצבים (מעבר לכיבוי)
למיטב זכרוני MODE 2 הוא אנכי בלבד, לא ?
נכון מאוד,
השבמחקMODE 2 אופקי וMODE1 גם אופקי וגם אנכי... :)
לא לכל העדשות יש 2 מצבים, אלא רק למתקדמות/יקרות יותר.
השבמחקלניקון שני המצבים קיימים ב-VR על ה-70-300 בודאות, לא יודע מה לגבי כל היתר.
במצלמות P&S יש ל-IS מצב מיוחד שנקרא panning ואת זה היה חשוב להזכיר לקוראית שלך. IS רגיל במצלמות אלא לא יעזור להם במיוחד.
ואם כבר P&S להם יש בעיה אחרד שאולי היית צריך להזכיר. הצמצם שלהם הוא מקס 9 ולכן במהירויות נמוכות התמונות שלהם ישרפו. לכן להם כדאי להמלציץ לנסות את הטכניקה הזו בשעות שהאור חלש, קרי מוקדם בבוקר או בערב.
שיהיה שבוע טוב.
אני מאז מעולם טענתי - צילום עושים עם מצלמה, לא עם צעצוע :)
השבמחקP&S זו לא מצלמה מבחינתי וכל המאמרים בסופו של דבר כתובים לבעלי SLR.
אולי באמת כדאי לחדד את זה.